درس و تحقیق در وبلاگ شُکری

درس و تحقیق در وبلاگ شُکری

کتاب درسی+تحقیق+نمونه سوالات (دوره متوسطه اول)
درس و تحقیق در وبلاگ شُکری

درس و تحقیق در وبلاگ شُکری

کتاب درسی+تحقیق+نمونه سوالات (دوره متوسطه اول)

زندگینامه چند ریاضی دان جهان

لئوناردو فیبوناچی ریاضی دان ایتالیایی که او را لئوناردوی پیزایی هم می گویند در حدود سال 1170 میلادی در پیزا متولد شد ...

 آموزش ریاضی خود را در الجزایر دید . ضمن مسافرت به شرق ، با ریاضیدانان آنجا آشنا شد و موفقیت های آنها را در نوشته های خود منعکس کرد و از همین راه بود که پیشرفت های ریاضی شرق ، در دسترس غرب قرار گرفت . « کتاب حساب » مهمترین تالیف این دانشمند است . این کتاب به نام « لیبر آباکوس » نیز معروف است .

او در مقدمه ی کتابش می نویسد : « پدرم اهل پیزا بود و در اداره ی گمرک بوکیا درافریقا کار می کرد . او مرا با خود به آنجا برد تا هنر حساب کردن را یاد بگیرم . هنر عجیب حساب کردن ، تنها به کمک نه علامت هندی ، مرا چنان به شوق آورد که ، به طور قطع ، تصمیم گرفتم ، آن چه را در مصر ، یونان ، سوریه ، سیسیل و پرووانس در این باره می دانستند ، بیاموزم . از همه ی این کشور ها دیدن کردم و قانع شدم که ، دستگاه عدد نویسی هندی از همه کامل تر است و بر روش فیثاغورث برتری دارد . این دستگاه را ، و همه ی آنچه به آن مربوط می شد ، یاد گرفتم ، و بررسی های شخصی خودم را که از « مقدمات » اقلیدس به دست آورده بودم ، به آن اضافه کردم و تصمیم گرفتم این کتاب را بنویسم » .

« کتاب حساب » رساله ای است درباره ی حساب و جبر که شامل 15 فصل است و آگاهی هایی از دانش حساب و جبر آن زمان را ، در اختیار خواننده می گذارد .

لئوناردوی پیزایی ، با طرح و حل مساله ای درباره ی سرمایه ی چند نفر ، برای نخستین بار ، اندیشه ی عدد منفی را ، به نام «‌قرض » ، در اروپا طرح کرد .

خدمت بزرگ لئوناردوی پیزایی به دانش ، در این بود که ، برای نخستین بار ، دانشمندان اروپایی را با جبر و دستگاه عدد نویسی هندی آشنا کرد .

http://www.blogfa.com/layouts/shamim/puce_menu.gifزندگی نامه ی لایب نیتس

گوتفرید ویلهلم لایب نیتس (1666 1716) ریاضی دان و فیلسوف آلمانی ، در لایبزیک متولد شد . پدرش محضردار و استاد اخلاق بود . در شهر زادگاه و بومی خود وارد دانشگاه شد و به تحصیل حقوق پرداخت . به خاطر منطقی بودن ریاضیات به این دانش علاقه مند شد . از همان کودکی به مطالعه ی کتاب های علمی شوق داشت و نوشته های ارسطو و دکارت را مطالعه کرد .

کار علمی لایب نیتس ، با فعالیت دولتی او به عنوان فرستاده ی سیاسی به پاریس مخلوط شده بود . در سال 1673 در انگلستان بود و در آنجا ، ماشین حسابی را که خود او بعد از آشنایی با ماشین حساب پاسکال ساخته بود ، در جامعه ی سلطنتی به نمایش گذاشت . بعد از آنکه به پاریس بازگشت ، به عضویت جامعه ی سلطنتی انتخاب شد .

لایب نیتس ، هم زمان با نیوتون و بدون رابطه با او ، به آنالیز ریاضی معاصر حساب دیفرانسیل و انتگرال دست یافت .

او مقدمات نظریه ی دترمینان ها را ، که ضمن حل دستگاه های درجه اول چند مجهولی پدید آمده بود ، طرح ریخت . لایب نیتس ، به جز اینها ، کار های زیادی درباره ی ویژگی های منحنی ها و تجزیه ی تابع ها به رشته دارد که منجر به نتیجه گیری های مهمی شد .

+

http://www.blogfa.com/layouts/shamim/puce_menu.gifزندگی نامه ی ایزاک نیوتون

ایزاک نیوتون (1727 1642) ریاضیدان و فیزیک دان انگلیسی

نیوتون کشاورز زاده بود و پدرش قبل از تولد پسر خود از دنیا رفت . دانشمند آینده ، از همان دوران کودکی ، گرایش خود را به کار مستقل و آموزش جدی نشان داد . در دانشگاه کمبریج تحصیل کرد و در آنجا بود که معلمان را از استعداد ریاضی خود ، دچار حیرت کرد . بعد ها استاد همین دانشگاه شد . از سال 1703 ، رئیس جامعه ی سلطنتی (فرهنگستان علوم) لندن شد که بسیاری از دانشمندان طراز اول آن زمان را ، در خود جمع کرده بود .

ایزاک نیوتون ، مؤلف کتاب مشهور « مبانی ریاضی فلسفه ی طبیعی » است (1687) ، که در آن ، قانون های مشهور نیوتون در زمینه ی مکانیک و یک رشته کشف های دیگر را  ، مطرح کرده است . در سال 1787 ، کتاب « حساب عمومی » را نوشت که در آن ، از روش جبری با نشانه ها و طرح ریزی امروزی ، صحبت کرده است .

او برای نخستین بار ، پرتو های نورانی را مورد مطالعه قرار داد و از آنجا ویژگی رنگ ها را کشف کرد ، چیزی که تا آن زمان ، هیچکس درباره ی آن حدس هم نزده بود .

نیوتون و لایبنیتس را به عنوان پایه گذاران علم حساب دیفرانسیل و انتگرال می شناسند . نیوتون در اواسط دهه ی 1660 به این افکار دسترسی یافت ، در حالی که لایبنیتس کار خود را از اوایل دهه ی 1670 آغاز کرد . اما لایبنیتس آنها را زودتر به چاپ رساند و علامت گذاری های او بسیار جالبتر از علامت گذاری های نیوتون بود .

بسیاری از روش ها و مطالب این علم قبلا هم کشف شده بودند ، حتی بارو معلم نیوتون در کمبریج ، بدون اطلاع از مفهوم دقیق مشتق و انتگرال ، یک معادل هندسی قضیه ی بنیادی را بیان و اثبات کرده بود . در حقیقت نیوتون و لایبنیتس پلی استوار بین ایده های قبلی و روش های مدرن در رابطه با این دانش را بنا نهاده اند .

+

http://www.blogfa.com/layouts/shamim/puce_menu.gifزندگی نامه رنه دکارت

رنه دکارت (1650 1596) ، ریاضیدان و فیلسوف فرانسوی ، مؤلف رساله ی مشهور      «هندسه» (1637) که در آن ، برای نخستین بار در تاریخ دانش ، روش مختصاتی را پیشنهاد کرده است .

روش مختصاتی ، به دکارت و فرما امکان داد تا هندسه ی تحلیلی را به وجود آورند . در هندسه ی تحلیلی ، می توان هندسه را از نظر معادله های جبری مورد بررسی قرار داد. دکارت ، نظریه ی معادله ها را با وارد کردن نشانه های تازه ای ، غنی تر و ساده تر کرد . او نخستین کسی بود که نشانه های x و y و z را برای مجهول انتخاب کرد (او برای z ارجحیت قائل بود ) . همچنین ، روش ضریب های نامعین را کشف کرد که امروزه کاربرد های فروانی دارد . دکارت ، در فلسفه و ریاضیات ، از روش تحلیلی پیروی می کرد که طبق آن ، باید هر مساله را به اجزاء تشکیل دهنده اش تجزیه کرد و سپس با آغاز از ساده ترین جزء ها ، به طرف مورد های بغرنج تر حرکت کرد .

 

+ نوشته شده توسط آرمان در پنجشنبه هشتم شهریور 1386 و ساعت 18:16 | آرشیو نظرات

http://www.blogfa.com/layouts/shamim/puce_menu.gifزندگی نامه لئونارد اویلر

لئونارد اویلر (1783-1707) ، ریاضی دانی بزرگ و دوست نزدیک م.و.لومونوسوف بود .

اویلر در شهر بال سویس متولد شد . آموزش های اولیه ی خود را ، در منزل و نزد پدرش  گذراند و آموزش ریاضی خود را تحت راهنمایی یوهان برنولی ، ریاضی دان بزرگ سویسی تکمیل کرد .

در 19 سالگی ، رساله ی علمی خود را درباره ی تجهیز کشتی نوشت که به خاطر آن جایزه ی فرهنگستان علوم پاریس را به او دادند . در 20 سالگی به فرهنگستان علوم پترزبورگ راه یافت و در 23 سالگی ، استاد کرسی فیزیک شد و در 26 سالگی به عضویت رسمی فرهنگستان علوم پترزبورگ درآمد .

اویلر استعداد فوق العاده ای در کار داشت . او روی هم 865 اثر بکر دارد که چند ده جلد را تشکیل می دهند . علاقه های علمی اویلر ، بسیار متنوع بود . او تقریبا در همه ی زمینه های ریاضیات مقدماتی و ریاضیات عالی ، در زمینه ی مکانیک و اختر شناسی ، کشف های پر ارزشی دارد . اویلر کتابی درباره ی جبر نوشت به نام « ورود کامل به جبر » (1770) ، که می توان آن را نمونه ی کتاب های درسی امروزی در این رشته دانست .

اویلر کسی است که معمای پل های کونیگسبرگ را حل کرد .

او بیش از 30 سال از زندگی خود را در روسیه گذراند و روز 7 سپتامبر سال 1783 در پترزبورگ در گذشت .

http://www.blogfa.com/layouts/shamim/puce_menu.gifزندگی نامه ی فیثاغورث

فیثاغورث (حدود سال های 580 تا 500 پیش از میلاد ) ، ریاضی دان و فیلسوف یونان باستان ، در ساموس متولد شد . در جوانی ، برای مطالعه ی دانش کاهنان مصری ، به آن سرزمین سفر کرد . او در بابل هم بود و در آنجا ، در طول 12 سال ، توانست اختر شماری (تنجیم) و اختر شناسی (نجوم) کاهنان بابلی را فرا گیرد . بعد از بابل ، به جنوب ایتالیا و سپس سیسیل رفت و در آنجا مکتب فیثاغوری را بنیان گذاشت که سهم پر ارزشی در پیشرفت ریاضیات و اخترشناسی داشت . فیثاغورث و شاگردان او ، به هندسه چهره ی علمی دادند . به جز قضیه ای که به نام او مشهور است ، اثبات قضیه ی مربوط به مجموع زاویه های مثلث ، مساله ی مربوط به پوشش ها یعنی تقسیم صفحه به چند ضلعی های منتظم - ،حل هندسی معادله ی درجه دوم و طریقه ی ساختن شکلی که با شکل مفروض متشابه و با شکل مفروض دیگر هم ارز باشد ، نیز به فیثاغورث منسوب است .

در مکتب فیثاغوری ، عرفان عددی رشد زیادی کرد . قبول نسبت های کمی ، به عنوان ماهیت همه ی چیز ها ، و جدا شدن از واقعیت های عینی و مادی ، این مکتب را به سمت ذهن گرایی سوق داد . فیثاغورث می آموخت که ، معیار هر چیز مادی و غیر مادی ، عبارت است از عدد و بستگی هایی که بین عدد ها وجود دارد . به اعتقاد فیثاغورث ، حتی مفهوم های به کلی دور از ریاضیات، همچون « دوستی » ، « درستی » ، « شادی » و غیره ، را می توان به یاری بستگی های عددی روشن کرد . او معتقد بود که ، این مفهوم ها ، چیزی جز شکل و یا نمونه ی این بستگی ها نیستند و به یاری عدد می توان همه ی خصلت های پنهانی را روشن کرد : عددی نماینده ی نیکی ، دیگری معرف بدی ، سومی معرف کامیابی و غیره . فیثاغورث اعتقاد داشت که روح هم چیزی جز عدد نیست ، جاودان است و از یک انسان به انسانی دیگر منتقل می شود .

عرفان عددی فیثاغورث و دنبال کنندگان این  راه ، لطمه های زیادی به پیشرفت دانش ریاضی وارد آوردند .

http://www.blogfa.com/layouts/shamim/puce_menu.gifزندگی نامه ی پاسکال

بلز پاسکال (1623-1662) ، ریاضی دان ، فیزیک دان و فیلسوف فرانسوی ، از همان دوران کودکی استعداد ریاضی خود را آشکار کرد . در نوجوانی نخستین قضیه های هندسه ی مسطحه را پیش خود کشف کرد .

پاسکال ، آنچه را تا سال 1639( تا 16 سالگی) کشف کرده بود ، در سال 1640 ، در نخستین رساله ی خود به نام « نظریه ی مقطع های مخروطی » چاپ کرد .

قضیه ی پاسکال ( که آن را در 16 سالگی کشف کرده بود ) ، یکی از اساسی ترین قضیه های هندسه ی تصویری معاصر است . زندگی نامه نویسان پاسکال معتقدند که تنها یکی از این قضیه ها کافی بود تا نام پاسکال را در ردیف دانشمندان ریاضی درجه ی اول قرار دهد .

پاسکال در رساله ی « ویژگی بخش پذیری اعداد » قاعده ای کلی ، برای بخش پذیر بودن یک عدد درست بر عدد درست دیگر ، پیدا کرده است که بر اساس محاسبه ی مجموع رقم های مقسوم قرار دارد . در رساله ی « مثلث حسابی » ، روش محاسبه ی ضریب های بسط دو جمله ای و یک رشته از قانون های حساب احتمال را تنظیم کرده است . ضمنا ، استدلال ها را با روش اسقرای ریاضی داده است و در حقیقت ، پاسکال بود که روش استقرای ریاضی را تنظیم کرد و برای اثبات قضیه ها و حل مسئله ها به کار برد . محاسبه های مربوط به مساحت ها و حجم ها ، بهانه ای بود تا پاسکال به کشف حساب دیفرانسیلی و انتگرالی برسد . پاسکال در سال 1662 در حالی که تنها 39 سال داشت ، درگذشت .

http://www.blogfa.com/layouts/shamim/puce_menu.gifزندگی نامه ی خوارزمی

خوارزمی
خوارزمی از دانشمندان بزرگ ریاضی جهان و اهل خوارزم بود که در حدود سالهای 129 تا 159 شمسی متولد شد و در حدود سال 229 شمسی در گذشت . او اولین کسی است که علم جبر را کشف کرد و کتاب «الجبر و المقابله» را نوشت . مدت 400 سال کتاب ریاضی وی جزو کتب مطرح در دانشگاه های اروپا بود . به افتخار این دانشمند ایرانی نیمه اول قرن 9 میلادی را عصر خوارزمی نامیده اند .
کتاب های جبر و مقابله و المجمع و التفریق و زیج
خوارزمی از کتابهای معروف اوست و کتاب الرخامه درباره محاسبات ظل سایه آفتاب و تعیین اوقات است که پایه و اساس محاسبات مثلثات کروی گردید .
علم کامپیوتر علم الگوریتم هاست . الگوریتم برگرفته از نام خوارزمی است به همین دلیل دانشمندان علم کامپیوتر در هزاره خوارزمی او را پدر برنامه نویسی نامیده اند
.

http://www.blogfa.com/layouts/shamim/puce_menu.gifزندگی نامه کارل فردریک گاوس

کارل فردریک گاوس (1855-1777) ، دانشمند آلمانی که معاصرانش او را « سلطان ریاضیدانان» می نامیدند . استعداد ریاضی گاوس از دوران کودکی ظاهر شد . خود او ، وقتی دوران کودکیش را به یاد می آورد ، به شوخی می گفت : « من شمردن را پیش از حرف زدن یاد گرفتم ».

گاوس ، در برانشویک ، در خانواده ی یک استاد لوله کش به دنیا آمد . آموزش های اولیه را در مدرسه ی محل تولد خود ، به مدت 7 سال ادامه داد . در آنجا به خاطر استعداد درخشان ریاضی خود ، همیشه موجب شگفتی معلم و دوستان خود می شد . او آموزش عالی خود را در دانشگاه گوتینگن گذراند . بعدها (1807) ، تقریبا به مدت 50 سال ، کرسی استادی ریاضیات و اخترشناسی همین دانشگاه را به عهده داشت . در 19 سالگی ، وقتی که هنوز روی نیمکت دانشجوئی نشسته بود ، کشفی مهم ارائه کرد : به طور کامل روشن کرد که در چه حالت هایی می توان n ضلعی منتظم را ، به کمک پرگار و خط کش ، رسم کرد . به ویژه ، با حل معادله ی

x17-1= 0 توانست هفده ضلعی منتظم را ، به کمک پرگار و خط کش ، کند .

به اعتراف خود گاوس ، کارهای بغرنج و طولانی محاسبه ای (که به اخترشناسی مربوط می شد) ، نه تنها او را خسته نمی کرد ، بلکه موجب شادی و رضایت او هم می شد .

گاوس ، به کمک محاسبه ، توانست با چنان دقتی جای سیارک پیرس را پیدا کند که اخترشناسان موفق شدند ، آن را در همان جایی که او معین کرده بود بود ، پیدا کنند .

گاوس ضمن کار در ضمینه ی ریاضیات ، توانست نظریه ی رشته ها و نظریه ی معادله های دیفرانسیلی را پیش ببرد و تکامل ببخشد . قضیه ی اصلی جبر متعلق به او است که بنا بر آن ، هر معادله ی درجه ی n ام ، دست کم دارای یک ریشه است ، که می تواند ریشه ای موهومی باشد . در رساله ی « بررسی هایی درباره ی حساب » خود پایه های « نظریه ی عددها » را ، به صورت امروزی آن طرح ریخت . کارهای اساسی زیادی در زمینه ی نظریه ی دیفرانسیلی عددها انجام داد . در زمینه ی فیزیک ، روی نظریه ی مغناطیس و بعضی از مساله های اپتیک کار کرد .

در سال 1818 ، در نامه هایی که به بعضی از دوستانش نوشته بود ، درباره ی امکان وجود هندسه ی نااقلیدسی در کنار هندسه ی اقلیدسی ، صحبت کرد . ولی ، با کمال تاسف ، هرگز هیچ مقاله یا رساله ای در این باره منتشر نکرد .

گاوس در سال 1855 درگذشت .

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.